Haaien spelen een cruciale rol in de gezondheid van onze oceanen

Informatie, Information @nl, News @nl, Nieuws

Kimberley zag haar eerste witte haai!

De eerste 2 dagen heb ik in het hostel gezeten in Kaapstad. In deze 2 dagen heb ik rondgewandeld in Kaapstad en “Two Oceans aquarium” bezocht. Op dinsdagmiddag werden de andere vrijwilligers en ik opgehaald vanaf verschillende hostels en het vliegveld. Hier in Zuid-Afrika is het momenteel winter en het is gemiddeld 15 graden overdag. Augustus in de stormmaand en was de zee de hele week te ruig om te gaan varen en dus ook te ruig voor kooiduiken, dit noemen wij hier “no sea days”.

De eerste echte dag (woensdag 15 augustus) hebben wij een presentatie gekregen over de bedreigingen die in Zuid-Afrika zijn. Het grootste probleem is plastic. Duizenden dieren sterven per jaar alleen al door plastic hier in Zuid-Afrika, zo zie je maar weer dat overal waar je maar komt de zee te maken heeft met het plastic probleem.

Donderdagochtend 16 augustus zag het er naar uit dat het de komende dagen allemaal ‘no sea days’ zouden worden. Hierdoor zijn wij doorgereisd naar Mosselbay, zo’n 4 uur rijden. Onderweg maakten we een stop via de Garden Route te rijden, dit is een kleinere safari in vergelijking met het Kruger Park. Hierbij hebben wij olifanten, giraffes, cheeta’s, neushoorns, leeuwen en nog veel meer dieren gezien. Eenmaal aangekomen bij het hostel in Mosselbay was het al avond.

De volgende dag (vrijdag17 augustus) hebben we een kooiduik gemaakt met een ander duikshop (in Mosselbay was het weer een stuk beter), en op deze tocht heb ik mijn eerste witte haai gezien!!! Het is zo’n magisch moment om voor het eerst zo’n machtig mooi dier te zien. Het was een jong vrouwtje van 2 à 2,5 m lang. Toen ze eenmaal bij de boot was zijn we snel de kooi in gesprongen, maar hebben haar helaas niet vanuit de kooi kunnen spotten. Na 40 minuten in het water te hebben gelegen werd het toch te koud en ben ik eruit gegaan. De haai is daarna niet meer terug gekomen. Dit was gelijk een leermoment dat je in de natuur nu eenmaal geen controle hebt, de haaien komen en gaan.

Zaterdagochtend 18 augustus werden een andere vrijwilliger en ik al vroeg in de ochtend om 7 uur opgehaald voor een duik langs de kust, op de duikstek ‘Dollose’. Deze duik was GEWELDIG!!! Er was zo verschrikkelijk veel vis en we hebben zelfs 2 verschillende soorten haaien gespot!! De pofaddershark en de donkere schaamhaai. Er was koraal, er waren eikapsels van de laatste haai en veel soorten vis, maar ook een enorm sterke stroming! Je moest heel goed in balans blijven om nergens tegenaan te zwemmen. Na de duik keerden we terug naar Kleinbaai.

Zondag 19 augustus was het weer nog steeds te ruig om uit te varen. We kregen ene presentatie eigen marien bioloog Tom Slough. Hij vertelde ons over de anatomie van de haaien, hun gedrag en bedreigingen. De haaien staan onder druk van vele bedreigingen zoals overbevissing, spooknetten, longlines, warrelnetten en zijn ook vaak bijvangst. Bij overbevissing haal je de voedselbron voor de haai weg, bijvoorbeeld je overbevist de populatie vis die zeehonden eten waardoor de zeehondenpopulatie (sterk) verminderd en dus de witte haaien minder prooi hebben. Spooknetten zijn netten die door vissers overboord zijn gegooid of kwijt zijn geraakt. Het net drijft dus nog honderden jaren nog in de zee rond en blijft dus ‘doorvissen’ oftewel spookvissen. Veel zeehonden, zeeschildpadden, dolfijnen en haaien blijven hierin hangen en verdrinken. Longlines worden hier met regelmaat gebruikt in Afrika, de lijnen kunnen 100 km lang worden met om de 5 meter een haak met aas eraan. Niet alleen de doelsoort wordt hierin gevangen maar dus ook weer veel andere soorten dieren. Kieuwnetten worden gebruikt om een stuk strand af te schermen van de zee zodat er geen haaien in het zwemgedeelte kunnen komen. Helaas blijven de haaien (en andere dieren) hierin hangen en sterven.  Bij trawlnetten (grote sleepnetten met kettingen voor o.a. tarbot en/of tong) is 80% geen tarbot of tong, maar een andere soort. Deze bijvangst heeft een zeer kleine overlevingskans en wordt weer overboord gegooid.

Daarna hebben we een documentaire gekeken die aansluit op het verhaal van Tom (de anatomie en gedrag van de haai) en het pinguïnreservaat bezocht, hierbij stond een walvisframe vol plastic: een perfecte illustratie van een heel nieuw soort dreiging voor onze oceanen…

Comments are closed.

Contactinformatie

U kunt contact met ons opnemen op +31 (0) 6 12195593 Of per e-mail op: georgina@dutchsharksociety.org

Privacy Statement

Lees hier onze privacyverklaring hier

Partner organisations

De Dutch Shark Society is er trots op een partner te zijn van verschillende organisaties. Lees meer op Check out our Mission pagina!